در ادبیات تحول دیجیتال، تبدیل پیله به پروانه یکی از بهترین مثالهای تحول سازماناست و پروانه به نوعی سمبل تحول دیجیتال در نظر گرفته میشود.از طرفی رنگ بنفش یکی از سه رنگ ثانویهای است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبیبه دست میآید و در واقع نه رنگ گرم است و نه سرد. بنفش نماد اعتدال است وویژگیهایی برای آن برشمردهاند که همخوان و همراستا با اصول تحول دیجیتال است:تدبیر، تهور، اصالت و ارزش.
از اواسط قرن هجدهم میلادی تا کنون شاهد چند دوره دگرگونی و انقلاب در صنعت بوده ایم. نقطه شروع این انقلابها با اختراع دستگاه ریسندگی و ماشین بخار منجر به تغییرکامل شکل کسب و کار از مدل خانگی به مدل صنعتی شد. شبیه انقلاب اول، در هر دوره دیگر هم کسب و کارها با بهرهگیری از فناوری جدید تغییراتی بنیادی یافتند و به اقتضای تغییر نیازها و انتظارات هر نسل و ویژگیهای خاص آن دوره، تغییر کسب و کارها در این مسیر کماکان ادامه خواهد یافت.

تحول دیجیتال یک ضرورت است نه یک انتخاب. خصوصاً در کشور ما به دلیل رشد جمعیت و منابع محدود و مطالبهگری جمعیت جوان کشور، ارائه خدمات دیجیتال خصوصاً برای قشر متوسطِ تحصیلکرده که درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، یک الزام برای سازمانها و بانکها و موسسات مالی است. از این رو آشنائی با دیدگاههای صاحبنظران و کارشناسان تحول دیجیتال برای تدوین چشمانداز و مأموریت بانکها در عصر دیجیتال میتواند راهگشا باشد.

هدف تحول دیجیتال، تسهیل زندگی مردم و مدیریت بهتر منابع در جهانی است که از یک سو با تغییر زیاد الگوی زندگی مردم مواجه است و از سوی دیگر با کمبود منابع طبیعی دست و پنجه نرم میکند. تحول دیجیتال، بیشترین ارزش آفرینی را در صنایعی که ارتباط مستقیم با کاربر و مصرفکننده دارد (B2C) ایجاد میکند و صنایع خُردهفروشی، بانکداری و مخابرات را بطور بنیادین تغییر خواهد داد. هر سه صنعت مستعد تحول و در معرض دگرگونی ناشی از فنآوری دیجیتال هستند و در ایران نیز فعالان این سه صنعت توجه ویژهای به تحول دیجیتال دارند.
