کتاب راهبری تحول دیجیتال

از اواسط قرن هجدهم میلادی تا کنون شاهد چند دوره دگرگونی و انقلاب در صنعت بوده ایم. نقطه شروع این انقلاب‌ها با اختراع دستگاه ریسندگی و ماشین بخار منجر به تغییرکامل شکل کسب و کار از مدل خانگی به مدل صنعتی شد. شبیه انقلاب اول، در هر دوره دیگر هم کسب و کارها با بهره‌گیری از فناوری جدید تغییراتی بنیادی یافتند و به اقتضای تغییر نیازها و انتظارات هر نسل و ویژگی‌های خاص آن دوره، تغییر کسب و کارها در این مسیر کماکان ادامه خواهد یافت. 

در دو دهه گذشته با گسترش دسترسی غالب مردم به اینترنت و تلفن‌های هوشمند همراه و اهمیت یافتن داده و نفوذ فناوری‌های دیگری نظیر رایانش ابری و اینترنت اشیا بار دیگر شاهد دگرگونی مرزهای کسب و کار در بسیاری صنایع  از جمله صنعت بانک‌داری، بیمه، خودروسازی، حمل و نقل، انرژي، معدن، غذا و کشاوزی، سرگرمی، داروسازی و کالاهای تندمصرف (FMCG) بوده‌ایم. رهبرانی که نشانه‌ها را به موقع دریافت کرده و با اجرای برنامه‌های مناسب خود را با این تغییرات سریع همراه می‌کنند، امکان بقا و فرصت طلایی توسعه کسب و کار خود را خواهند داشت.

به دلیل سرعت بالای تغییرات در دهه‌های گذشته، شکاف فرهنگی و فناوری بزرگی بین نسل‌ها ایجاد شده است. در عصر دیجیتال با نسل‌های متنوعی از رهبران، مشتریان و کارمندان از لحاظ انتظارات و توانایی‌ها مواجه هستیم که چالش رویارویی با تغییرات را در مقایسه با مشکلات معمول سازمان‌ها بسیار پیچیده‌تر کرده است. در نتیجه اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های تحول دیجیتال محدود به استفاده از ابزار دیجیتال نبوده و بخش بزرگ این موفقیت در گرو اقدامات درست در لایه‌ی کسب و کار، مهارت و فرهنگ سازمانی و اجرای فرایندها خواهد بود.

«دنیس خو» نویسنده این کتاب، رهبری موفق در کسب و کار دیجیتال و از پیشگامان بانک دیجیتال در منطقه آسه‌آن است. او با داشتن تجربه‌ی دوگانه‌ی فناوری اطلاعات و بانکداری، مزیت منحصربه‌فردی در توسعه و اجرای استراتژی‌های تحول کسب ‌وکار در دنیای دیجیتال دارد. کتاب «راهبری تحول دیجیتال» محصول تجربیات عملی و موفق نویسنده در راه‌اندازی بانک دیجیتال است. درس‌آموخته‌های دنیس خو را علاوه بر صنعت بانکداری می‌توان برای بسیاری از صنایع دیگر که پا در سفر تحول دیجیتال گذاشته‌اند به کار برد. این کتاب به شکل راهنمای گام به گام برای طی سفر پر چالش تحول تدوین شده است. در این کتاب مدلی عملی با نام TaP معرفی شده است که چارچوبی برای طراحی و ایجاد یک بانک دیجیتال و بطور کلی برنامه سفر تحول دیجیتال است. 

چالش‌های مطرح شده در کتاب بیانگر ماهیت متفاوت یک بانک دیجیتال نسبت به بانک‌های سنتی است و دنیس خو کوشیده است توجه افرادی که درصدد ایجاد یک بانک دیجیتال‌اند را به این نکته‌ی اساسی سوق دهد که اساسا یک بانک یا کسب و کار دیجیتال برای چالش‌گری فنی، کسب و کاری، فرهنگی و تغییر پارادایم‌های بانک‌داری در کشورها ایجاد می‌شود و رهبرانی که روحیات محافظه‌کار و ریسک‌گریز دارند، برای هدایت این مسیر مناسب نیستند. مدیران ارشد در بانک دیجیتال نیاز به صبوری دارند و اساسا پیروزی فوری و ایجاد جریان‌های درآمدی قابل توجه در زمان کوتاه در مدل بانک‌داری دیجیتال در عمل امکان‌پذیر نیست.

تعهد عملی رهبران سازمان و توجه به سرمایه‌های انسانی به عنوان مهمترین پیش‌ران هر برنامه‌ی تحول، از بزرگترین عوامل موفقیت برنامه‌های تحول دیجیتال است. تعهد و حمایت رهبران و مدیران ارشد به معنای باور به ضرورت این مسیر و صبوری برای مشاهده نتایج عملی تحول دیجیتال بر کسب و کار سازمان است. از طرفی دیگر اگرچه عبارت تحول دیجیتال در نگاه اول مفاهیم مربوط به فناوری را به ذهن متبادر می‌کند و غالبا توسط شرکت‌هایی ترویج می‌شود که فناوری شایستگی کلیدی آن‌هاست، اما این مفهوم بیش از آن‌که یک موضوع در حیطه‌ی فناوری باشد، موضوعی مرتبط با فرهنگ سازمان و همراهی کارکنان به عنوان سرمایه‌ی اصلی سازمان برای حرکت در عصر پُرشتاب دیجیتال است و نویسنده به بررسی کامل هر دو عامل پرداخته است. 

 

کتاب راهبری تحول دیجیتال