اصول 14 گانه رهبری در آمازون

آمازون یکی از شرکت‌های پیش‌رو در تحول دیجیتال است است و اصول چهارده‌گانه این شرکت، در تار و پود و موجودیّت این شرکت و کارکنان آن رخنه کرده است. به عنوان یک کارشناس و چه به عنوان یک مدیر، اگر در یک تیم آمازون عضویت دارید، شما یک رهبر در آمازون هستی...
تاریخ انتشار:20 اردیبهشت 1402
اصول 14 گانه رهبری در آمازون

آمازون یکی از شرکت‌های پیش‌رو در تحول دیجیتال است است و اصول چهارده‌گانه این شرکت، در تار و پود و موجودیّت این شرکت و کارکنان آن رخنه کرده است.

به عنوان یک کارشناس و چه به عنوان یک مدیر، اگر در یک تیم آمازون عضویت دارید، شما یک رهبر در آمازون هستید. این‌ها اصول رهبری ماست و هر آمازونی (Amazonian) با این اصول هدایت می‌شود:

1- وسواسِ مشتری‌مداری

رهبران آمازون ابتدا از مشتری شروع می‌کنند و سپس به سمت عقب حرکت می‌کنند. آن‌ها برای کسب و حفظ اعتماد مشتری، به شدت تلاش می‌کنند. رهبران به رقباء توجه و به مشتری وسواس دارند.

2- مالکیت

رهبران، مالک آمازون هستند. نگاه بلندمدت دارند و منافع بلندمدت را قربانی نتایج کوتاه‌مدت نمی‌کنند. آن‌ها نماینده کل آمازون هستند و فراتر از تیم خود عمل می‌کنند. این جمله را هرگز از رهبران آمازون نخواهید شنید: «این وظیفه‌ی من نیست».

3- ابتکار و ساده‌سازی

رهبران منتظر و مشوّق نوآوری و ابتکار در تیم‌هایشان هستند و همیشه راهی برای ساده‌سازی می‌یابند. بیرون از آمازون را زیرنظر دارند و به دنبال ایده‌های نو از همه جا هستند و هیچ تعصّبی بر روی ابتکارات داخلی ندارند. تا زمانی که در مسیر نوآوری هستیم، اشکالی ندارد اگر کاری را برای مدتی طولانی اشتباه انجام داده باشیم.

4- اغلب صحیح، اما نه همیشه

رهبران قضاوت دقیق و شهود صحیح دارند. آن‌ها به دنبال دیدگاه‌های متفاوت هستند و بر روی نظر خود پافشاری نمی‌کنند.

5- جذب و پرورش بهترین‌ها

رهبران با هر استخدام و ارتقاء افراد، تراز عملکرد آمازون را بالاتر می‌برند. آن‌ها استعدادهای استثنائی را شناسائی و با کمال میل به آن‌ها فرصت می‌دهند. رهبران، رهبران جدید را پرورش می‌دهند و نقش مربّی‌گری خود را بسیار جدّی می‌گیرند.

6- تاکید بر بالاترین استانداردها

رهبران استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارند و بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند این استانداردها غیرمنطقی هستند. آن‌ها بطور مستمر در حال ارتقاء سطح عملکرد افراد و هدایت تیم برای تولید محصولات، خدمات و فرآیندهای با کیفیت هستند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که نواقص فوراً رفع می‌شوند و به مراحل بعدی منتقل نمی‌شوند و در نتیجه وضعیت را پایدار نگه می‌دارند.

7- بزرگ‌اندیشی

فکرهای کوچک ممکن است به عملکرد فردی شما کمکی بکند، اما رهبران آمازون با خلق ارتباطات قوی، به دیگران انگیزه‌های بزرگ می‌دهند. آن‌ها بزرگ و متفاوت فکر می‌کنند و به دنبال هر روشی برای خدمت به مشتری می‌گردند.

8- عمل‌گرائی

سرعت عمل در کسب و کار بسیار مهم است. بسیاری از اقدامات و تصمیمات، قابل برگشت هستند و نیازی به بررسی‌های گسترده ندارند. ریسک‌پذیریِ آگاهانه برای ما ارزشمند است.

9- صرفه‌جوئی

ما تلاش می‌کنیم برای چیزهایی که برای مشتریان مهم نیست، هزینه نکنیم. صرفه‌جوئی باعث خودکفائی، ابتکار و تدبیر در کارها می‌شود. ما هیچ امتیاز ویژه‌ای برای تعداد نفرات، بزرگی اندازه‌ی بودجه‌ و یا هزینه‌های ثابت یک تیم قائل نیستیم.

10- خودانتقادی

رهبران آمازون گمان نمی‌کنند خودشان و تیمشان از دماغ فیل افتاده‌اند. آن‌ها در اعلام اشتباهات و نواقص پیش‌قدم هستند، حتی اگر احمقانه و خجالت‌آور باشد. آن‌ها خودشان و تیمشان را با بهترین‌ها مقایسه می‌کنند.

11- جلب اعتماد دیگران

رهبران ذهنی واقعاً باز دارند، با دقت گوش می‌کنند و از به چالش کشیده شدن مهمترین نظراتشان متواضعانه استقبال می‌کنند.

12- توجه عمیق به جزئیات

رهبران در همه سطوح حضور دارند، به جزئیات دقت می‌کنند و آن را مرتباً کنترل می‌کنند. هیچ کاری دون شأن آن‌ها نیست.

13- سرسختی در اعلام مخالفت، تعهد به تصمیم‌های جمعی

رهبران اگر با تصمیمی مخالف باشند، محترمانه ابراز می‌کنند. حتی اگر راحت نباشند و برایشان سخت باشد. رهبران در مورد نظرات خودشان سرسخت هستند و برای ایجاد همبستگی با جمع، مصالحه نمی‌کنند. اما اگر تصمیمی توسط جمع گرفته شد، همه به انجام آن متعهد هستند.

14- نتیجه‌گرائی

رهبران بر روی منابع کلیدی کسب و کار خود تمرکز دارند و خروجی کار خود را با کیفیت مناسب و به موقع تحویل می‌دهند. علی‌رغم عقب‌نشینی‌های موردی، موانع را رفع می‌کنند و هیچ‌گاه متوقف نمی‌مانند.

شرکت‌هایی که بخوبی در مسیر تحول دیجیتال هستند، از اقدامات آمازون و سایر غول‌های فناوری الگوبرداری می‌کنند و تلاش می‌کنند اصول آن‌ها در سازمان خود نهادینه کنند.